این تحقیق به بررسی تاثیر رویکرد نوین مدیریت دانش بر فرآیند توسعهی
منابع انسانی پارس جنوبی میپردازد و از نظر نوع هدف کاربردی و از نظر اجرا
توصیفی پیمایشی است.
این جامعه ١۹۹۴ نفر شامل ١۶۴۲ مرد و ۳۵۲ زن میباشد.
دادههای
تحقیق با استفاده از دو پرسشنامه مدیریت دانش جوزف حداد در سال( ۲۰۰۶) و
پرسشنامه توسعهی منابع انسانی تونکه نژاد و داوری( ١۳۸۸) جمع آوری گردید.
۹۵۵ و روایی پرسشنامه توسعهی منابع انسانی ۰.
پایایی پرسشنامههای تحقیق نیز با استفاده از روش آلفای کرونباخ در پرسشنامه مدیریت دانش ۰.
نتایج تحقیق نشان داد که رویکرد مدیریت دانش در همهی ابعاد تاثیر بالایی بر رشد و توسعهی منابع انسانی در پارس جنوبی دارد.
همچنین
نتایج آزمون T نشان داد که بنابراین بین دیدگاه کارکنان زن و مرد در مورد
تاثیر رویکرد نوین مدیریت دانش بر فرآیند توسعهی منابع انسانی پارس جنوبی
در( استقرار دانش، تثبیت دانش) تفاوت معناداری وجود دارد، ولی در بین
دیدگاه آنان در متغیرهای خلق دانش و تسهیم دانش تفاوت معناداری وجود ندارد و
نتایج آزمون فریدمن حاکی از آن است که بین میانگین رتبهی متغیرهای پژوهش
تفاوت معناداری وجود دارد.
بدین منظور رویکرد تحلیل مفهومی، ارایه شده توسط سودابی( ۲۰١۰ )، مبنای پژوهش قرار گرفت.
تحلیل و نمایش انسجام منطقی آن مفهوم و نحوه به کارگیری آن در چارچوبهای نظری مرتبط.
مدیریت منابع انسانی
بخشی از قلمرو مدیریت است و شامل طرحریزی، سازماندهی، نظارت و کنترل و
عملیات استخدامی، بهینه سازی و نگهداری و بکارگماری صحیح منابع انسانی، جهت
دستیابی به اهداف کارکنان، سازمان و جامعه است.
نظام مدیریت کارکنان، اخیرا با ظهور مدیریت استراتژیک منابع انسانی در ادبیات سازمان و مدیریت، دست خوش تحولات مستمری شده است.
حوزه
مدیریت استراتژیک منابع انسانی، طی دو دهه گذشته، هم در ادبیات آکادمیک و
هم در فعالیتهای مدیریتی، سلطه قابل توجهی را از آن خود نموده است( Becker
& Huselid, ۲۰۰۶, p.۸۹۸) . در این مقاله، پیرامون مدیریت منابع انسانی
و ظهور مدیریت استراتژیک منابع انسانی، به عنوان یک تغییر پارادیم و سیر
تحول آن، به بحث و بررسی میپردازیم و در ادامه، برخی از مدلهای جامع
مرتبط با مدیریت استراتژیک منابع انسانی ارایه و تشریح میگردد .
مدیریت دانش(
Knowledge Managment –به اختصار KM) به مدیریت فرایندهای خلق، ذخیره و
نگهداری و به اشتراک گذاردن دانش میپردازد؛ که بهطور عمومی باید شامل
شناسایی وضعیت موجود، تشخیص، وضوح نیازها و خواستهها و بهبود فرایندهای
مورد اثر باشد و به تبع آن پروژههای مدیریت دانش پروژههای بهبود بخشی
هستند.
در این گونه پروژههای مدیریت دانش سه جنبه اصلی باید مد نظر
باشد: اول مدیریت دانش شرایط عمومی در یک سازمان است( محیط فرهنگی و
فرایندهای KM) دوم تهیه راهکارهایی برای فرایندها KM بین انسانها و به
صورت مستقیم یعنی ارتباطات.
( مانند نوارهای ویدیویی، آموزش، اسناد،
وبگاهها) بهطور کلی مدیریت اطلاعات( IM ). به دلیل این که KM در چنین
ابعادی تغییر میکند باید فعالیتهای زیر را که به آن مربوط است در نظر
داشته باشد.
چنین سازمانهایی نیازمند به کارگیری سبک جدیدی از مدیریت به نام«مدیریت دانش» میباشند.
پیادهسازی مدیریت دانش در سازمان همچون پیادهسازی هر روش دیگری،بایستی در یک فرایند گامبهگام و آرام صورت گیرد.
مهمترین
هدف بهکارگیری مدیریت دانش در انواع موسسات، انطباق سریع با تغییرات محیط
پیرامون به منظور ارتقا کارآیی و سودآوری بیشتر میباشد.
در نتیجه،مدیریت دانش به فرایند چگونگی خلق،انتشار و بهکارگیری دانش در سازمان اشاره دارد.
به عبارت دیگر هدف نهایی مدیریت دانش شامل تسهیم دانش میان کارکنان به منظور ارتقا ارزش افزوده دانش موجود در سازمان میباشد.
امروزه سازمانها دریافتهاند که هیچ چیز به اندازه دانش نمیتواند آنها را در دنیای رقابتی مطلوب قرار دهد.
لذا بیش از هر چیز کارکنان سازمان به عنوان صاحبان دانش و مهمترین سرمایه سازمان مورد توجه قرار گرفته اند.
مدیریت
دانش، فرایند منظم یافتن، انتخاب کردن، سازماندهی، گزینش و ارایه دانش است
که به سازمان کمک میکند تا بصیرت و درک لازم را از تجربه خود به دست
آورد.
باید توجه داشت که مدیریت دانش امری پایان ناپذیر است که همواره
سازمان را در تغییرات یاری میکند و نیازمند پشتیبانی و توجه دایمی است
مدیریت ورزشی دانش و حرفه ای میان رشتهای از رشتههای مختلف علوم
انسانی و اجتماعی است که زمینههای پژوهشی مشترک و فراوانی را پیش روی
محققان این حوزه ها قرار داده است.
نشریه مدیریت و توسعه ورزش
نیز در جهت انعکاس بخشی از تلاش های پژوهشی درصدد است به ارتقای علمی
رشته مدیریت ورزشی و تقویت مدیریت سازمانهای ورزشی کمک کند.
جامعه
آماری این پژوهش را اعضا هیات علمی تربیتبدنی دانشگاههای استان آ. ش،
مدیران و کارکنان اداره کل ورزش و جوانان و شهرهای استان، روسای هیاتهای
ورزشی، مسیولان و مدیران ورزشی باشگاهها و نهادهای دولتی و خصوصی استان که
در زمینه ورزش قهرمانی فعالیت میکنند، تشکیل میدهند که حدود١۵۰ نفر
میباشند.
ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته است که روایی
آن توسط چند تن از استادان صاحبنظر و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ( ۸۸
درصد) تایید شده است.
نتایج تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که اداره
کل ورزش و جوانان استان آذربایجان شرقی در منطقه WO قرار دارد و باید از
راهبرد رشد و توسعه در مورد ورزش قهرمانی استفاده نماید.
جامعه آماری
تحقیق مدیران و متخصصین حوزه ورزش قهرمانی، فدراسیونهای ورزشی و اعضای
هییت علمی رشتههای تربیت بدنی دانشگاههای کشور که تعداد آنها «۸۵۰ نفر»
بود.
برای نمونه تحقیق در بخش کیفی از نظرات ۲۵ تن از متخصصین ورزش قهرمانی استفاده شد که نمونهها بهطور هدفمند انتخاب شدند.
برای
دستیابی به اهداف تحقیق با استفاده از روش دلفی فهرستی از نقاط قوت،
ضعفها، فرصتها و تهدیدهای توسعه ورزش قهرمانی ایران تهیه شد.
سپس بر مبنای فهرست تهیه شده، پرسشنامه محقق ساخته ۶١ سیوالی تهیه و در اختیار آزمودنیها قرار گرفت.
برای
تحلیل اطلاعات جمع آوری شده در بخش کیفی از روش دلفی و در بخش کمی از
روشهای آماری توصیفی و استنباطی ازجمله تحلیل عاملی تاییدی با کمک دو نرم
افزار AMOS و SPSS استفاده شد.
نتایج پژوهش نشان داد برای توسعه ورزش قهرمانی ١۰ نقطه قوت، ١۵ ضعف، ۶ فرصت و ١۶ تهدید وجود دارد.
براساس تحلیل SWOT در مجموع ١۵ راهبرد برای توسعه ورزش قهرمانی ایران تدوین شد.
همچنین موقعیت راهبردی توسعه ورزش قهرمانی ایران در وضعیت تدافعی قرار دارد.
امیدواری چیست و نقش امیدواری در رسیدن به موفقیت امیدواری از ذهن انسان سرچشمه میگیرد.
افراد امیدوار در مسیر رسیدن به هدفهایشان کمتر دچار افسردگی، اضطراب و پریشانی میشوند.
این افراد از شکست نمیترسند و راههای متفاوتی را برای رسیدن به خواستههایشان امتحان میکنند.
آنها
به خود اطمینان دارند که میتوانند اوضاع را بهتر بسازندهدف پژوهش حاضر،
پیش بینی رضامندی زندگی براساس بهزیستی معنوی و امیدواری در دانشجویان
دانشگاه آزاد اسلامی کرج بود.
بدین منظور ۵۰۰ نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی کرج با روش نمونه-گیرى خوشهای تصادفی انتخاب شدند.
ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسش نامههای بهزیستی معنوی، امیدواری و جمعیت شناختی بود.
دادهها با استفاده از روش همبستگی و رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج نشان داد که بین بهزیستی معنوی با امیدواری( ۰۰١/۰P
بهره وری از مفاهیم علم اقتصاد و مدیریت است که چنین تعریف می شود: مقدار کالا و یا خدمات تولید شده در مقایسه با هر واحد از انرژی و یا کار هزینه شده بدون کاهش کیفیت یا به این شکل: اثربخشی به همراه کارایی . به دیگر سخن، بهره وری، عبارتست از، بدست آوردن حداکثر سود ممکن، با بهره گیری و استفاده بهینه از نیروی کار، توان، استعداد ومهارت نیروی انسانی، زمین، ماشین، پول، تجهیزات، زمان، مکان و به منظور ارتقاء رفاه جامعه. بهره وری به نسبت کار انجام شده به کاری که باید انجام می شده اطلاق می شود. می توان گفت برای نخستین بار لغت بهره وری توسط فردی به نام کوئیزنی در سال ۱۷۷۶ (میلادی) بکار برده شد. بیش از یک قرن بعد یعنی در سال ۱۸۳۳ (میلادی) فردی به اسم لیترِ بهره وری را قدرت و توانایی تولید کردن تعریف کرد. بایستی توجه داشت که واژه بهره وری با گسترش انقلاب صنعتی و جهت افزایش سودمندی حاصل از نیروی کار, سرمایه و مواردی از این دست گسترش یافت ولی اصطلاح بهره وری آب در چند ساله اخیر و به دلیل کمبود این ماده ارزشمند گسترش یافته است. بهره وری به عنوان یکی از معیار های سنجش فعالیت ها، با در نظر گرفتن هدف و مقصد مد نظر از دو زاویه مجزا قابل بررسی است. از یک سو، نقش مفید و موثر بودن فعالیت در دستیابی به هدف ترسیمی مورد ارزیابی قرار گرفته و از سوی دیگر بـازده فعالیت مطرح می شود.
منبع : مقاله بهره ری