تحقیق و مقاله و پروژه دانشجویی

دنلود تحقیق و مقاله و پروژه دانشجویی

تحقیق و مقاله و پروژه دانشجویی

دنلود تحقیق و مقاله و پروژه دانشجویی

سواد رسانه ا ی

آموزش سواد رسانه‌ای به شهروندان در عصر جهانی شدن، مفهومی کلی است که به مطالعات رسانه ای، فرهنگی، اجتماعی، تاریخی، سیاسی و تکنولوژیکی وابسته است و می‌توان آن را به آموزش شیوه‏‌‌های بهتر زندگی کردن در عصر اطلاعات و ارتباطات که بهطور خاص در یک جامعه و بهطور عام در جامعه جهانی می‌توان اطلاق کرد.
چرا که سواد رسانه‌ای درکی را از نقش رسانه در اجتماع شکل می‌دهد و کسب مهارت‏‌‌های ضروری تحقیق و بیان عقاید شخصی را برای شهروندان در عصر جهانی شدن ضروری می‌داند.
نخست آن که خواننده را در جریان مفهوم، اهمیت و ضرورت اجتناب ناپذیر آموزش سواد رسانه‌ای به شهروندان در عصر جهانی شدن قرار دهد و دوم آن که با ارایه نکات کلیدی این امکان فراهم شود تا با ژرف اندیشی و برنامه ریزی دقیق و سنجیده نسبت به آموزش سواد رسانه‌ای و استقرار یک نظام کارآمد تربیت شهروندی متناسب با ضرورت‏‌‌های عصر جهانی شدن در کشورمان اقدام لازم صورت پذیرد.
بدین ترتیب با مطالعه ادبیات موضوع و تحقیقات انجام شده، ابتدا به بیان مفهوم سواد رسانه‌ای و تفکرانتقادی و مولفه‏‌ها و ضرورت آموزش هر یک از آنها پرداخته شده و سپس نقش سواد رسانه‌ای در تقویت تفکرانتقادی مورد بررسی قرار گرفته است.
یافته‏‌‌های تحقیق نشان می‌دهد که سواد رسانه‌ای با تاثیر گذاری بر مولفه‏‌‌های مختلف تفکر انتقادی، می‌تواند موجب بهبود این نوع تفکر گردد پرورش تفکر انتقادی یکی از مهمترین وظایف یک نظام آموزشی است.
سواد رسانه‌ای ابزاری است که به فرد کمک می‌کند تا بتواند با بهره گیری از برخی مهارت‏‌ها، رسانه‏‌ها و منابع اطلاعاتی را شناسایی و برای برطرف کردن نیازهای اطلاعاتی خود آنان را مورد استفادهقرار دهد؛ به عبارت دیگر سواد رسانه‌ای به فرد اجازه می‌دهد با دنیای اطلاعات در تعامل باشد و هوشمندانه نیازهای اطلاعاتی خود را شناسایی، جستجو و بهره برداری قرار دهد.
اگرچه راهیابی فنآوری‏‌‌های نوین اطلاعاتی و ارتباطی بهنظام آموزش کشور به کندی صورت گرفت و هنوز هم برخی از مدارس از حداقل‏‌ها در این زمینه محروم هستند، با این حال ضرورت دارد سواد رسانه‌ای و آموزش آن به شکل جدی مورد توجه سیاستگذاران و برنامه ریزان درسی در سطح کلان کشوری قرار گیرد.
سواد رسانه‌ای چیست – سخن درباره ظهور و گسترش رسانه‌ها و تغییرات چشمگیری که این رسانه‌ها در زندگی‌های فردی و اجتماعی به وجود آورده است، آنقدر بدیهی و تکراری است که ذهن خواننده را خسته و او را وادار به بستن صفحه پیش روی خود می‌کند.

منبع : مقاله سواد رسانه ا ی

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.